MANIAK NA WSTĘPIE
Do gali rozdania Oscarów dzielą nas już tylko godziny. Ja spędziłem je bawiąc się w bukmachera, członka akademii i autora artykułu pt. „Biggest Oscars Snubs” naraz. Przed Wami zatem moje przewidywania wymieszane nieco z myśleniem życzeniowym oraz narzekaniami. Kto wygra? Kogo sam bym nagrodził? Kogo zabrakło? Przekonajcie się!
MANIAK PRZEWIDUJE
AKTORKA DRUGOPLANOWA
Amy Adams za rolę w Vice
Marina De Tavira za rolę w Romie
Regina King za rolę w Gdyby ulica Beale umiała mówić
Emma Stone za rolę w Faworycie
Rachel Weisz za rolę w Faworycie
Kto wygra?
Niestety nie Amy Adams, choć muszę przyznać, że to mimo wszystko chyba najsłabsza rola spośród nominowanych (choć ogólnie bardzo dobra). Pewniakiem wydaje się Regina King, choć Akademia mogłaby teoretycznie zrobić jakiegoś psikusa i nagrodzić Marinę De Tavirę, która dość niespodziewanie znalazła się w gronie nominowanych. Ale to raczej mało prawdopodobne.
Kogo sam bym nagrodził?
Emmę Stone. W Faworycie zrobiła na mnie niesamowite wrażenie, pokazując swoje aktorskie możliwości jak jeszcze nigdy dotąd.
Kogo zabrakło?
Emily Blunt za rolę w Cichym miejscu, Michelle Yeoh za rolę w Bajecznie bogatych Azjatach, Elizabeth Debicki za rolę we Wdowach, Tildy Swinton za rolę w Suspiriach.
Mary Zophers za kostiumy do Ballady o Busterze Scruggsie
Ruth Carter za kostiumy do Czarnej pantery
Sandy Powell za kostiumy do Faworyty
Sandy Powell za kostiumy do Mary Poppins powraca
Alexandra Byrne za kostiumy do Marii, królowej Szkotów
Faworyt(k)ą (przepraszam) wydaje się Sandy Powell, dwukrotnie zresztą nominowana. Nagrodę przyjmie za kostiumy do Faworyty, które rzeczywiście zachwycają wykonaniem i projektem.
Tak jak pisałem powyżej: Sandy Powell wykonała kawał wspaniałej roboty w Faworycie, więc zdecydowanie należą jej się wszystkie zaszczyty. Bardzo dobre są też afrofuturystyczne kostiumy w Czarnej panterze, więc z chęcią nagrodziłbym również Ruth Carter.
Giulii Piersanti za kostiumy do Suspiriów, Kym Barrett za kostiumy do Aquamana, Mary E. Vogt za kostiumy do Bajecznie bogatych Azjatów i Caroline Eselin za Gdyby ulica Beale umiała mówić.
Steve Boddeker, Brandon Proctor i Peter Devlin za miks dźwięku do Czarnej pantery
Paul Massey, Tim Cavagin i John Casali za miks dźwięku do Bohemian Rhapsody
Jon Taylor, Frank A. Montaño za miks dźwięku do Pierwszego człowieka
Skip Lievsay, Craig Henighan i José Antonio García za miks dźwięku do Romy
Tom Ozanich, Dean Zupancic, Jason Ruder i Steve Morrow za miks dźwięku do Narodzin gwiazdy
Akademia lubi w kategoriach dźwiękowych nagradzać filmy wojenne i muzyczne. Wojennego nie ma, pozostały więc dwa muzyczne, z których największe szanse ma Bohemian Rhapsody, mające na swoim koncie sporo dźwiękowych wyróżnień. Czy można jednak liczyć na jakąś niespodziankę? Możliwe, przy czym będzie to albo niespodzianka spod znaku Pierwszy człowiek, albo spod znaku Roma.
Bez wątpienia Pierwszego człowieka, bo to film wspaniale udźwiękowiony, a wszystkie te dźwięki znakomicie ze sobą następnie złożono i przetworzono.
Mission Impossible: Fallout, Cichego miejsca, Suspiriów i Hereditary. Dziedzictwo.
Benjamin A. Burtt i Steve Boeddeker za montaż dźwięku do Czarnej pantery
John Warhurst i Nina Hartstone za montaż dźwięku do Bohemian Rhapsody
Ai-Ling Lee i Mildred Tatrou Morgan za montaż dźwięku do Pierwszego człowieka
Ethan van Der Ryn i Erik Aadahl za montaż dźwięku do Cichego miejsca
Sergio Díaz za montaż dźwięku do Romy
Te dwie kategorie dźwiękowe z reguły powodują konfuzję, bo zwykle w ich ramach nominowani wyglądają identycznie. Między miksem a montażem dźwięku jest jednak zasadnicza różnica, którą można przyrównać do tych, związanych z wizualną warstwą filmu, tj. zdjęć i montażu. O ile zatem miks to cała postprodukcyjna praca nad dźwiękiem (dostosowanie jego natężenia, przetwarzanie), montaż polega na umieszczeniu wszelkich dźwięków i efektów w tle filmu.
No dobrze, wyjaśnienia mamy za sobą, kto więc ma największe szanse? Cóż, rzadko się zdarza, żeby wygrani w tych kategoriach się różnili, więc pewnie znów statuetka zostanie przyznana Bohemian Rhapsody.
Ciekawostką jest brak Narodzin gwiazdy oraz docenienie Cichego miejsca (przy czym to drugie widziałbym jednak bardziej w kategorii miks, bo istotne było w tym filmie granie natężeniem dźwięku).
I znów: czy można liczyć na niespodziankę? Możliwe, przy czym będzie to znów niespodzianka spod znaku Pierwszy człowiek lub Roma.
Tak jak w powyższej kategorii: zdecydowanie Pierwszego człowieka, bo to jest dźwiękowy majstersztyk, i kropka.
Suspiriów, Hereditary. Dziedzictwo i Anihilacji.
Alison Snowden i David Fine za Animal Behaviour
Domee Shi i Becky Neiman-Cobb za Bao
Lousie Bagnall i Nuria González Blanco za Late Afternoon
Andrew Chesworth i Bobby Pontillas za One Small Step
Trevor Jimenez za Weekends
Bao. Raz, że to naprawdę przepiękna animacja, a dwa, że w Akademii siedzi tyle przedstawicieli Disneya i Pixara, że na pewno zagłosują na swoich.
Nie oglądałem wszystkich, więc tu się wstrzymam.
Niestety nie widziałem krótkometrażowych animacji z zeszłego roku poza Bao.
Vincent Lamb i Darren Mahon za Detainment
Jeremy Comte i Maria Gracia Turgeon za Fauve
Marianne Farley i Marie-Hélène Panisset za Marguerite
Rodrigo Sorogoyen i María del Puy Alvarado za Mother
Guy Nattiv i Jame Ray Newman za Skin
Dużo mówi się w kontekście tej kategorii o dwóch filmach: Skin oraz Marguerite. Siła Skin leży podobno w tematyce i reżyserii, natomiast Marguerite jako jedyny film z grona nominowanych ma lżejsze, optymistyczne przesłanie. Ostatecznie stawiam, że wybór padnie jednak na Skin.
Nie miałem okazji zobaczyć żadnego z nich, więc znów się wstrzymam.
Oglądałem w zeszłym roku tylko kilka polskich krótkometrażówek, ale chyba żadnej z nich bym nie nominował.
Ludwig Goransson za ścieżkę dźwiękową do Czarnej pantery
Terence Blanchard za ścieżkę dźwiękową do BlackKklansman. Czarne bractwo
Nicholas Britell za ścieżkę dźwiękową do Gdyby ulica Beale umiała mówić
Alexandre Desplat za ścieżkę dźwiękową do Wyspy psów
Marc Shaiman za ścieżkę dźwiękową do Mary Poppins powraca
Choć najlepszą muzykę z grona nominowanych skomponował Nicholas Britell, to mówi się, że walka rozegra się między Goranssonem a Blanchardem. Stawiam, że ostatecznie zwycięsko wyjdzie z niej Blanchard, który już dawno temu powinien był otrzymać taką statuetkę.
Zdecydowanie Britella. Ścieżka dźwiękowa do Gdyby ulica Beale umiała mówić jest doskonała. Jazzowa, delikatna, kojąca i idealnie dopasowana do filmu.
Justina Hurwitza za ścieżkę dźwiękową do Pierwszego człowieka (!), Colina Stetsona za ścieżkę dźwiękową do Hereditary. Dziedzictwo, Ruperta Gregsona-Williamsa za ścieżkę dźwiękową do Aquamana i Bena Salisbury’ego oraz Geoffa Barrowa za ścieżkę dźwiękową do Anihilacji.
Barry Alexander Brown za montaż do BlackKklansman. Czarne bractwo
John Ottman za montaż do Bohemian Rhapsody
Yorgos Mavropsaridis za montaż do Faworyty
Patrick J. Don Vito za montaż do Green Book
Hank Corwin za montaż do Vice
Bardzo często typowany jest Hank Corwin za znakomitą robotę, którą wykonał składając Vice. Mówi się jednak także o Johnie Ottmanie, który podobno zrobił na Akademii wrażenie, ratując Bohemian Rhapsody po zakulisowych perturbacjach. Trudno powiedzieć, jaki będzie ostateczny wybór, ale mam nadzieję, że padnie na Corwina.
Bez dwóch zdań Corwina. Facet łamie zasady, jest innowacyjny, a momentami wręcz szalony. I najlepsze w tym wszystkim jest to, że to doskonale działa.
Alfonso Cuaróna oraz Adama Gouga za montaż do Romy, Jarosława Kamińskiego za montaż do Zimnej Wojny i Jennifer Lame oraz Luciana Johnstona za montaż do Hereditary. Dziedzictwo.
Mahershala Ali za rolę w Green Book
Adam Driver za rolę w BlackKklansman. Czarne bractwo
Sam Elliott za rolę w Narodzinach gwiazdy
Richard E. Grant za rolę w Can You Ever Forgive Me?
Sam Rockwell za rolę w Vice
Mahershala Ali. Został już wyróżniony za tę rolę najważniejszymi przedoscarowymi nagrodami i wygląda na to, że gala rozdania Oscarów będzie zwieńczeniem jego zwycięstw. Na drodze może mu stanąć tylko fakt, że niedawno dostał statuetkę za Moonlight.
Mahershalę Alego. W Green Book tworzy rolę szczegółową, piękną i bardzo różną od tej, którą wykreował w Moonlight.
Alessandro Nivoli za rolę w Nieposłusznych, Jonathana Pryce’a za rolę w Żonie, Daniela Kaluuyi za rolę we Wdowach.
Kafarnaum, Liban
Zimna wojna, Polska
Werk ohne Autor, Niemcy
Roma, Meksyk
Złodziejaszki, Japonia
Liczymy na to, że Zimna wojna, ale to raczej nie wchodzi w grę. Cuarón jest niepokonany, a poza tym nakręcił jednak film znacznie lepszy. Statuetkę zgarnie Roma.
Mimo miłości do Zimnej wojny — Romę, bo to film doskonale zrealizowany i naprawdę poruszający. Zaznaczę jednak, że nie widziałem pozostałych tytułów.
Winnych (Dania).
Ed Perkins i Jonathan Chinn za Black Sheep
Rob Epstein i Jeffrey Friedman za End Game
Sky Fitzgerald i Bryn Mooser za Lifeboat
Marshall Curry za A Night at the Garden
Rayka Zehtabchi i Melissa Berton za Period. End of Sentence
Ciężki orzech do zgryzienia, ale najbardziej prawdopodobnym kandydatem wydaje się Period. End of Sentence
Nie widziałem żadnego z nich, więc znów się wstrzymam.
Innych krótkometrażowych dokumentów też nie widziałem.
Elizabeth Chai Vasarhelyi, Jimmy Chin, Evan Hayes i Shannon Dill za Free Solo
Ramell Ross, Joslyn Barnes i Su Kim za Hale County This Morning, This Evening
Bing Liu i Diane Quon za Minding the Gap
Talal Derki, Ansgar Frerich, Eva Kemme i Tobias N. Siebert za Of Fathers and Sons
Betsy West i Julie Cohen za RBG
Najmocniejsi kandydaci to Free Solo, które poraża wręcz skalą (filmowcy towarzyszyli alpiniście we wspinaczce) oraz RBG, które traktuje o Ruth Bader Ginsburg, słynnej sędzi Sądu Najwyższego USA. Stawiam na wygraną RBG.
Niestety nie oglądałem żadnego z nominowanych filmów.
Kevina Mcdonalda za Whitney.
Hanna Beachler i Jay Hart za scenografię do Czarnej Pantery
Fiona Crombie i Alice Felton za scenografię do Faworyty
Nathan Crowley i Kathy Lucas za scenografię do Pierwszego człowieka
John Myre i Gordon Sim za scenografię do Mary Poppins powraca
Eugenio Caballero i Bárbara Enrı́quez za scenografię do Romy
Raczej Fiona Crombie i Alice Felton za Faworytę. Jeśli nie, wybór Akademii mógłby też paść na Czarną Panterę.
Czarną Panterę, bo ta afrofuturystyczna scenografia i cała Wakanda są po prostu przepiękne i bardzo innowacyjne.
Aquamana, Cichego miejsca, Hereditary i Susipirów.
Choć Łukasz Żal został doceniony przez Gildię Operatorów, Oscara powinien raczej odebrać Cuarón.
Cuaróna, bo te zdjęcia są niesamowite i już za samą sekwencję na plaży powinno się obsypać Cuaróna workiem nagród.
Linusa Sandgrena za zdjęcia do Pierwszego człowieka, Jamesa Laxtona za zdjęcia do Gdyby ulica Beale umiała mówić, Clair Popkin, Matta Clegga i Jimmy'ego China za zdjęcia do Free Solo.
Dan Deleeuw, Kelly Port, Russel Earl i Dan Sudick za efekty specjalne do Avengers: Wojna bez granic
Christopher Lawrence, Michael Eames, Theo Jones i Chris Corbould za efekty specjalne do Krzysiu, gdzie jesteś?
Paul Lambert, Ian Hunter, Tristan Myles i J.D. Schwalm za efekty specjalne do Pierwszego człowieka
Roger Guyett, Grady Cofer, Matthew E. Butler i David Shirk za efekty specjalne do Player One
Rob Bredow, Patrick Tubach, Neal Scanlan i Domicni Tuohy za efekty specjalne do Han Solo: Gwiezdne wojny — historie.
Pierwszy człowiek, bo Akademia bardzo lubi efekty praktyczne podrasowane tylko komputerem.
Pierwszego człowieka, bo rzeczywiście podczas seansu czuć, jakby przebywało się na Księżycu.
Aquamana!!! Miał w zeszłym roku zdecydowanie najlepsze efekty i to ponury żart, że go nie uwzględniono jeszcze na etapie tworzenia krótkich list.
Göran Lundström i Pamela Goldammer za charakteryzację w Granicy
Jenny Shircore, Marc Pilcher i Jessica Brooks za charakteryzację w Marii, królowej Szkotów
Greg Cannom, Kate Biscoe i Patricia Dehaney za charakteryzację w Vice
Greg Cannom, Kate Biscoe i Patricia Dehaney za charakteryzację w Vice, bo to chyba najbardziej zauważalna praca, a także najbardziej imponująca.
Także ekipę pracującą przy Vice.
Faworyty, Czarnej Pantery i Aquamana.
Iniemamocni 2
Wyspa psów
Mirai
Ralph Demolka w Internecie
Spider-Man: Uniwersum
Spider-Man: Uniwersum, który jest bezwzględnym faworytem tego sezonu nagród.
Również Spider-Mana, przede wszystkim za formę.
Nie przypominam sobie lepszych animacji z zeszłego roku.
Mark Spears, Kendrick Lamara, Duckworth, Anthony Tiffith i Solana Rowe za „All the Stars” do Czarnej pantery
Diane Warren za „I’ll Fight” do RBG
Marc Shaiman i Scott Wittman za „The Place where Lost Things Go” do Mary Poppins powraca
Lady Gaga, Mark Ronson, Anthony Rossomando i Andrew Wyatt za „Shallow” do Narodzin gwiazdy
David Rawlings i Gillian Welch za „When a Cowboy Trades His Spurs for Wings” do Ballady o Busterze Scruggsie
Tutaj bezwzględnym faworytem jest „Shallow”, które jest chyba jedyną rzeczą lubianą przeze mnie w Narodzinach gwiazdy. Spodziewam się też, że Lady Gaga znów przytoczy swoją anegdotkę o 100 osobach.
„Shallow” jest chyba najlepszą z nominowanych piosenek, ale niewiele ustępuje jej utwór z Mary Poppins powraca, którego chętniej bym wyróżnił.
Skylar Grey i Elliotta Taylora za „Everything I Need” do Aquamana.
Joel i Ethan Coenowie za scenariusz do Ballady o Busterze Scruggsie
Charlie Wachtel i David Rabinowitz oraz Kevin Willmott i Spike Lee za scanariusz do BlackKklansman. Czarne bractwo
Nicole Holofcener i Jeff Whitty za scenariusz do Can You Ever Forgive Me?
Barry Jenkins za scenariusz do Gdyby ulica Beale umiała mówić
Eric Roth oraz Bradley Cooper i Will Fetters za scenariusz do Narodzin gwiazdy
Najpewniej BlackKklansman. Czarne bractwo w ramach sprawiedliwego podziału nagród lub lubiane dosyć mocno Can You Ever Forgive Me. Trochę mniejsze szanse ma Gdyby ulica Beale umiała mówić.
Jako miłośnik Jenkinsa: Gdyby ulica Beale umiała mówić.
Spider-Man: Uniwersum, Czarnej pantery, Żony, Nienawiść którą dajesz, Suspiriów.
Deborah Davis i Tony McNamara za scenariusz do Faworyty
Paul Schrader za scenariusz do Pierwszego reformowanego
Nick Vallelonga, Brian Currie i Peter Farrelly za scenariusz do Green Book
Alfonso Cuarón za scenariusz do Romy
Adam McKay za scenariusz do Vice
Raczej Green Book, bo to scenariusz dopracowany, błyskotliwy i trafiający w szerokie gusta.
Vice za innowacyjność i wspaniałe operowanie czarnym humorem.
Hereditary i Cichego miejsca.
Christian Bale za rolę w Vice
Bradley Cooper za rolę w Narodzinach gwiazdy
Willem Dafoe za rolę w At Eternity’s Gate
Rami Malek za rolę w Bohemian Rhapsody
Viggo Mortensen za rolę w Green Book
Raczej Rami Malek, bo Akademia lubi aktorów grających rzeczywiste postaci. Spore szanse ma też Bale, bo... przybrał na wadze.
Bale’a. Nie za przybranie na wadze, ale za wspaniałe odtworzenie manieryzmów Cheneya.
Johna Davida Washingtona za Blackkklansman. Czarne Bractwo i Ethana Hawke’a za Pierwszego reformowanego.
Yalitza Aparicio za rolę w Romie
Glenn Close za rolę w Żonie
Olivia Colman za rolę w Faworycie
Lady Gaga za rolę w Narodzinach gwiazdy
Melissa McCarthy za rolę w Can You Ever Forgive Me?
Glenn Close zgarnia po kolei wszystko, co możliwe, więc Oscar jest jej wręcz pisany.
Glenn Close, bo jest w Żonie wybitna (jak zresztą wszędzie indziej).
Toni Collette za Hereditary i Joanny Kulig za Zimną wojnę.
Spike Lee za reżyserię BlackKklansman. Czarne brwactwo
Paweł Pawlikowski za reżyserię Zimnej wojny
Yorgos Lanthimos za reżyserię Faworyty
Alfonso Cuarón za reżyserię Romy
Adam McKay za reżyserię Vice
Cuarón, tu nie ma chyba żadnej wątpliwości.
Tak, Cuaróna, zgadliście.
Barry’ego Jenkinsa za Gdyby ulica Beale umiała mówić, Ariego Astera za Hereditary, Luki Guadagnino za Suspiria i Lynne Ramsey za Nigdy cię tu nie było.
Czarna pantera
BlackKklansman. Czarne bractwo
Bohemian Rhapsody
Faworyta
Green Book
Roma
Narodziny gwiazdy
Vice
Green Book wygrywa tym, że to film zadowalający szeroką publiczność, mówią w nim po angielsku i ma nominację za montaż. Roma wygrywa walorami artystycznymi i tym, że ma nominację za reżyserię. Tu się może stać wszystko, ale z pewną dozą nieśmiałości typuję Romę.
Romę, bo to najlepszy film z zeszłego roku, dziękuję.
Gdyby ulica Beale umiała mówić, Heraditary, Suspiriów, Żony, Nigdy cię tu nie było.
KOSTIUMY
Mary Zophers za kostiumy do Ballady o Busterze Scruggsie
Ruth Carter za kostiumy do Czarnej pantery
Sandy Powell za kostiumy do Faworyty
Sandy Powell za kostiumy do Mary Poppins powraca
Alexandra Byrne za kostiumy do Marii, królowej Szkotów
Kto wygra?
Faworyt(k)ą (przepraszam) wydaje się Sandy Powell, dwukrotnie zresztą nominowana. Nagrodę przyjmie za kostiumy do Faworyty, które rzeczywiście zachwycają wykonaniem i projektem.
Kogo sam bym nagrodził?
Tak jak pisałem powyżej: Sandy Powell wykonała kawał wspaniałej roboty w Faworycie, więc zdecydowanie należą jej się wszystkie zaszczyty. Bardzo dobre są też afrofuturystyczne kostiumy w Czarnej panterze, więc z chęcią nagrodziłbym również Ruth Carter.
Kogo zabrakło?
Giulii Piersanti za kostiumy do Suspiriów, Kym Barrett za kostiumy do Aquamana, Mary E. Vogt za kostiumy do Bajecznie bogatych Azjatów i Caroline Eselin za Gdyby ulica Beale umiała mówić.
MIKS DŹWIĘKU
Steve Boddeker, Brandon Proctor i Peter Devlin za miks dźwięku do Czarnej pantery
Paul Massey, Tim Cavagin i John Casali za miks dźwięku do Bohemian Rhapsody
Jon Taylor, Frank A. Montaño za miks dźwięku do Pierwszego człowieka
Skip Lievsay, Craig Henighan i José Antonio García za miks dźwięku do Romy
Tom Ozanich, Dean Zupancic, Jason Ruder i Steve Morrow za miks dźwięku do Narodzin gwiazdy
Kto wygra?
Akademia lubi w kategoriach dźwiękowych nagradzać filmy wojenne i muzyczne. Wojennego nie ma, pozostały więc dwa muzyczne, z których największe szanse ma Bohemian Rhapsody, mające na swoim koncie sporo dźwiękowych wyróżnień. Czy można jednak liczyć na jakąś niespodziankę? Możliwe, przy czym będzie to albo niespodzianka spod znaku Pierwszy człowiek, albo spod znaku Roma.
Kogo sam bym nagrodził?
Bez wątpienia Pierwszego człowieka, bo to film wspaniale udźwiękowiony, a wszystkie te dźwięki znakomicie ze sobą następnie złożono i przetworzono.
Kogo zabrakło?
Mission Impossible: Fallout, Cichego miejsca, Suspiriów i Hereditary. Dziedzictwo.
MONTAŻ DŹWIĘKU
Benjamin A. Burtt i Steve Boeddeker za montaż dźwięku do Czarnej pantery
John Warhurst i Nina Hartstone za montaż dźwięku do Bohemian Rhapsody
Ai-Ling Lee i Mildred Tatrou Morgan za montaż dźwięku do Pierwszego człowieka
Ethan van Der Ryn i Erik Aadahl za montaż dźwięku do Cichego miejsca
Sergio Díaz za montaż dźwięku do Romy
Kto wygra?
Te dwie kategorie dźwiękowe z reguły powodują konfuzję, bo zwykle w ich ramach nominowani wyglądają identycznie. Między miksem a montażem dźwięku jest jednak zasadnicza różnica, którą można przyrównać do tych, związanych z wizualną warstwą filmu, tj. zdjęć i montażu. O ile zatem miks to cała postprodukcyjna praca nad dźwiękiem (dostosowanie jego natężenia, przetwarzanie), montaż polega na umieszczeniu wszelkich dźwięków i efektów w tle filmu.
No dobrze, wyjaśnienia mamy za sobą, kto więc ma największe szanse? Cóż, rzadko się zdarza, żeby wygrani w tych kategoriach się różnili, więc pewnie znów statuetka zostanie przyznana Bohemian Rhapsody.
Ciekawostką jest brak Narodzin gwiazdy oraz docenienie Cichego miejsca (przy czym to drugie widziałbym jednak bardziej w kategorii miks, bo istotne było w tym filmie granie natężeniem dźwięku).
I znów: czy można liczyć na niespodziankę? Możliwe, przy czym będzie to znów niespodzianka spod znaku Pierwszy człowiek lub Roma.
Kogo sam bym nagrodził?
Tak jak w powyższej kategorii: zdecydowanie Pierwszego człowieka, bo to jest dźwiękowy majstersztyk, i kropka.
Kogo zabrakło?
Suspiriów, Hereditary. Dziedzictwo i Anihilacji.
KRÓTKOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
Alison Snowden i David Fine za Animal Behaviour
Domee Shi i Becky Neiman-Cobb za Bao
Lousie Bagnall i Nuria González Blanco za Late Afternoon
Andrew Chesworth i Bobby Pontillas za One Small Step
Trevor Jimenez za Weekends
Kto wygra?
Bao. Raz, że to naprawdę przepiękna animacja, a dwa, że w Akademii siedzi tyle przedstawicieli Disneya i Pixara, że na pewno zagłosują na swoich.
Kogo sam bym nagrodził?
Nie oglądałem wszystkich, więc tu się wstrzymam.
Kogo zabrakło?
Niestety nie widziałem krótkometrażowych animacji z zeszłego roku poza Bao.
KRÓTKOMETRAŻOWY FILM AKTORSKI
Vincent Lamb i Darren Mahon za Detainment
Jeremy Comte i Maria Gracia Turgeon za Fauve
Marianne Farley i Marie-Hélène Panisset za Marguerite
Rodrigo Sorogoyen i María del Puy Alvarado za Mother
Guy Nattiv i Jame Ray Newman za Skin
Kto wygra?
Dużo mówi się w kontekście tej kategorii o dwóch filmach: Skin oraz Marguerite. Siła Skin leży podobno w tematyce i reżyserii, natomiast Marguerite jako jedyny film z grona nominowanych ma lżejsze, optymistyczne przesłanie. Ostatecznie stawiam, że wybór padnie jednak na Skin.
Kogo sam bym nagrodził?
Nie miałem okazji zobaczyć żadnego z nich, więc znów się wstrzymam.
Kogo zabrakło?
Oglądałem w zeszłym roku tylko kilka polskich krótkometrażówek, ale chyba żadnej z nich bym nie nominował.
ORYGINALNA ŚCIEŻKA DŹWIĘKOWA
Ludwig Goransson za ścieżkę dźwiękową do Czarnej pantery
Terence Blanchard za ścieżkę dźwiękową do BlackKklansman. Czarne bractwo
Nicholas Britell za ścieżkę dźwiękową do Gdyby ulica Beale umiała mówić
Alexandre Desplat za ścieżkę dźwiękową do Wyspy psów
Marc Shaiman za ścieżkę dźwiękową do Mary Poppins powraca
Kto wygra?
Choć najlepszą muzykę z grona nominowanych skomponował Nicholas Britell, to mówi się, że walka rozegra się między Goranssonem a Blanchardem. Stawiam, że ostatecznie zwycięsko wyjdzie z niej Blanchard, który już dawno temu powinien był otrzymać taką statuetkę.
Kogo sam bym nagrodził?
Zdecydowanie Britella. Ścieżka dźwiękowa do Gdyby ulica Beale umiała mówić jest doskonała. Jazzowa, delikatna, kojąca i idealnie dopasowana do filmu.
Kogo zabrakło?
Justina Hurwitza za ścieżkę dźwiękową do Pierwszego człowieka (!), Colina Stetsona za ścieżkę dźwiękową do Hereditary. Dziedzictwo, Ruperta Gregsona-Williamsa za ścieżkę dźwiękową do Aquamana i Bena Salisbury’ego oraz Geoffa Barrowa za ścieżkę dźwiękową do Anihilacji.
MONTAŻ
Barry Alexander Brown za montaż do BlackKklansman. Czarne bractwo
John Ottman za montaż do Bohemian Rhapsody
Yorgos Mavropsaridis za montaż do Faworyty
Patrick J. Don Vito za montaż do Green Book
Hank Corwin za montaż do Vice
Kto wygra?
Bardzo często typowany jest Hank Corwin za znakomitą robotę, którą wykonał składając Vice. Mówi się jednak także o Johnie Ottmanie, który podobno zrobił na Akademii wrażenie, ratując Bohemian Rhapsody po zakulisowych perturbacjach. Trudno powiedzieć, jaki będzie ostateczny wybór, ale mam nadzieję, że padnie na Corwina.
Kogo sam bym nagrodził?
Bez dwóch zdań Corwina. Facet łamie zasady, jest innowacyjny, a momentami wręcz szalony. I najlepsze w tym wszystkim jest to, że to doskonale działa.
Kogo zabrakło?
Alfonso Cuaróna oraz Adama Gouga za montaż do Romy, Jarosława Kamińskiego za montaż do Zimnej Wojny i Jennifer Lame oraz Luciana Johnstona za montaż do Hereditary. Dziedzictwo.
AKTOR DRUGOPLANOWY
Mahershala Ali za rolę w Green Book
Adam Driver za rolę w BlackKklansman. Czarne bractwo
Sam Elliott za rolę w Narodzinach gwiazdy
Richard E. Grant za rolę w Can You Ever Forgive Me?
Sam Rockwell za rolę w Vice
Kto wygra?
Mahershala Ali. Został już wyróżniony za tę rolę najważniejszymi przedoscarowymi nagrodami i wygląda na to, że gala rozdania Oscarów będzie zwieńczeniem jego zwycięstw. Na drodze może mu stanąć tylko fakt, że niedawno dostał statuetkę za Moonlight.
Kogo sam bym nagrodził?
Mahershalę Alego. W Green Book tworzy rolę szczegółową, piękną i bardzo różną od tej, którą wykreował w Moonlight.
Kogo zabrakło?
Alessandro Nivoli za rolę w Nieposłusznych, Jonathana Pryce’a za rolę w Żonie, Daniela Kaluuyi za rolę we Wdowach.
FILM NIEANGLOJĘZYCZNY
Kafarnaum, Liban
Zimna wojna, Polska
Werk ohne Autor, Niemcy
Roma, Meksyk
Złodziejaszki, Japonia
Kto wygra?
Liczymy na to, że Zimna wojna, ale to raczej nie wchodzi w grę. Cuarón jest niepokonany, a poza tym nakręcił jednak film znacznie lepszy. Statuetkę zgarnie Roma.
Kogo sam bym nagrodził?
Mimo miłości do Zimnej wojny — Romę, bo to film doskonale zrealizowany i naprawdę poruszający. Zaznaczę jednak, że nie widziałem pozostałych tytułów.
Kogo zabrakło?
Winnych (Dania).
DOKUMENT KRÓTKOMETRAŻOWY
Ed Perkins i Jonathan Chinn za Black Sheep
Rob Epstein i Jeffrey Friedman za End Game
Sky Fitzgerald i Bryn Mooser za Lifeboat
Marshall Curry za A Night at the Garden
Rayka Zehtabchi i Melissa Berton za Period. End of Sentence
Kto wygra?
Ciężki orzech do zgryzienia, ale najbardziej prawdopodobnym kandydatem wydaje się Period. End of Sentence
Kogo sam bym nagrodził?
Nie widziałem żadnego z nich, więc znów się wstrzymam.
Kogo zabrakło?
Innych krótkometrażowych dokumentów też nie widziałem.
DOKUMENT PEŁNOMETRAŻOWY
Elizabeth Chai Vasarhelyi, Jimmy Chin, Evan Hayes i Shannon Dill za Free Solo
Ramell Ross, Joslyn Barnes i Su Kim za Hale County This Morning, This Evening
Bing Liu i Diane Quon za Minding the Gap
Talal Derki, Ansgar Frerich, Eva Kemme i Tobias N. Siebert za Of Fathers and Sons
Betsy West i Julie Cohen za RBG
Kto wygra?
Najmocniejsi kandydaci to Free Solo, które poraża wręcz skalą (filmowcy towarzyszyli alpiniście we wspinaczce) oraz RBG, które traktuje o Ruth Bader Ginsburg, słynnej sędzi Sądu Najwyższego USA. Stawiam na wygraną RBG.
Kogo sam bym nagrodził?
Niestety nie oglądałem żadnego z nominowanych filmów.
Kogo zabrakło?
Kevina Mcdonalda za Whitney.
SCENOGRAFIA
Hanna Beachler i Jay Hart za scenografię do Czarnej Pantery
Fiona Crombie i Alice Felton za scenografię do Faworyty
Nathan Crowley i Kathy Lucas za scenografię do Pierwszego człowieka
John Myre i Gordon Sim za scenografię do Mary Poppins powraca
Eugenio Caballero i Bárbara Enrı́quez za scenografię do Romy
Kto wygra?
Raczej Fiona Crombie i Alice Felton za Faworytę. Jeśli nie, wybór Akademii mógłby też paść na Czarną Panterę.
Kogo sam bym nagrodził?
Czarną Panterę, bo ta afrofuturystyczna scenografia i cała Wakanda są po prostu przepiękne i bardzo innowacyjne.
Kogo zabrakło?
Aquamana, Cichego miejsca, Hereditary i Susipirów.
ZDJĘCIA
Łukasz Żal za zdjęcia do Zimnej wojny
Robbie Ryan za zdjęcia do Faworyty
Caleb Deschanel za zdjęcia do Werk ohne Autor
Alfonso Cuarón za zdjęcia do Romy
Matthew Libatique za zdjęcia do Narodzin gwiazdy
Kto wygra?
Choć Łukasz Żal został doceniony przez Gildię Operatorów, Oscara powinien raczej odebrać Cuarón.
Kogo sam bym nagrodził?
Cuaróna, bo te zdjęcia są niesamowite i już za samą sekwencję na plaży powinno się obsypać Cuaróna workiem nagród.
Kogo zabrakło?
Linusa Sandgrena za zdjęcia do Pierwszego człowieka, Jamesa Laxtona za zdjęcia do Gdyby ulica Beale umiała mówić, Clair Popkin, Matta Clegga i Jimmy'ego China za zdjęcia do Free Solo.
EFEKTY SPECJALNE
Dan Deleeuw, Kelly Port, Russel Earl i Dan Sudick za efekty specjalne do Avengers: Wojna bez granic
Christopher Lawrence, Michael Eames, Theo Jones i Chris Corbould za efekty specjalne do Krzysiu, gdzie jesteś?
Paul Lambert, Ian Hunter, Tristan Myles i J.D. Schwalm za efekty specjalne do Pierwszego człowieka
Roger Guyett, Grady Cofer, Matthew E. Butler i David Shirk za efekty specjalne do Player One
Rob Bredow, Patrick Tubach, Neal Scanlan i Domicni Tuohy za efekty specjalne do Han Solo: Gwiezdne wojny — historie.
Kto wygra?
Pierwszy człowiek, bo Akademia bardzo lubi efekty praktyczne podrasowane tylko komputerem.
Kogo sam bym nagrodził?
Pierwszego człowieka, bo rzeczywiście podczas seansu czuć, jakby przebywało się na Księżycu.
Kogo zabrakło?
Aquamana!!! Miał w zeszłym roku zdecydowanie najlepsze efekty i to ponury żart, że go nie uwzględniono jeszcze na etapie tworzenia krótkich list.
CHARAKTERYZACJA
Göran Lundström i Pamela Goldammer za charakteryzację w Granicy
Jenny Shircore, Marc Pilcher i Jessica Brooks za charakteryzację w Marii, królowej Szkotów
Greg Cannom, Kate Biscoe i Patricia Dehaney za charakteryzację w Vice
Kto wygra?
Greg Cannom, Kate Biscoe i Patricia Dehaney za charakteryzację w Vice, bo to chyba najbardziej zauważalna praca, a także najbardziej imponująca.
Kogo sam bym nagrodził?
Także ekipę pracującą przy Vice.
Kogo zabrakło?
Faworyty, Czarnej Pantery i Aquamana.
PEŁNOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
Iniemamocni 2
Wyspa psów
Mirai
Ralph Demolka w Internecie
Spider-Man: Uniwersum
Kto wygra?
Spider-Man: Uniwersum, który jest bezwzględnym faworytem tego sezonu nagród.
Kogo sam bym nagrodził?
Również Spider-Mana, przede wszystkim za formę.
Kogo zabrakło?
Nie przypominam sobie lepszych animacji z zeszłego roku.
ORYGINALNA PIOSENKA
Mark Spears, Kendrick Lamara, Duckworth, Anthony Tiffith i Solana Rowe za „All the Stars” do Czarnej pantery
Diane Warren za „I’ll Fight” do RBG
Marc Shaiman i Scott Wittman za „The Place where Lost Things Go” do Mary Poppins powraca
Lady Gaga, Mark Ronson, Anthony Rossomando i Andrew Wyatt za „Shallow” do Narodzin gwiazdy
David Rawlings i Gillian Welch za „When a Cowboy Trades His Spurs for Wings” do Ballady o Busterze Scruggsie
Kto wygra?
Tutaj bezwzględnym faworytem jest „Shallow”, które jest chyba jedyną rzeczą lubianą przeze mnie w Narodzinach gwiazdy. Spodziewam się też, że Lady Gaga znów przytoczy swoją anegdotkę o 100 osobach.
Kogo sam bym nagrodził?
„Shallow” jest chyba najlepszą z nominowanych piosenek, ale niewiele ustępuje jej utwór z Mary Poppins powraca, którego chętniej bym wyróżnił.
Kogo zabrakło?
Skylar Grey i Elliotta Taylora za „Everything I Need” do Aquamana.
SCENARIUSZ ADAPTOWANY
Joel i Ethan Coenowie za scenariusz do Ballady o Busterze Scruggsie
Charlie Wachtel i David Rabinowitz oraz Kevin Willmott i Spike Lee za scanariusz do BlackKklansman. Czarne bractwo
Nicole Holofcener i Jeff Whitty za scenariusz do Can You Ever Forgive Me?
Barry Jenkins za scenariusz do Gdyby ulica Beale umiała mówić
Eric Roth oraz Bradley Cooper i Will Fetters za scenariusz do Narodzin gwiazdy
Kto wygra?
Najpewniej BlackKklansman. Czarne bractwo w ramach sprawiedliwego podziału nagród lub lubiane dosyć mocno Can You Ever Forgive Me. Trochę mniejsze szanse ma Gdyby ulica Beale umiała mówić.
Kogo sam bym nagrodził?
Jako miłośnik Jenkinsa: Gdyby ulica Beale umiała mówić.
Kogo zabrakło?
Spider-Man: Uniwersum, Czarnej pantery, Żony, Nienawiść którą dajesz, Suspiriów.
SCENARIUSZ ORYGINALNY
Deborah Davis i Tony McNamara za scenariusz do Faworyty
Paul Schrader za scenariusz do Pierwszego reformowanego
Nick Vallelonga, Brian Currie i Peter Farrelly za scenariusz do Green Book
Alfonso Cuarón za scenariusz do Romy
Adam McKay za scenariusz do Vice
Kto wygra?
Raczej Green Book, bo to scenariusz dopracowany, błyskotliwy i trafiający w szerokie gusta.
Kogo sam bym nagrodził?
Vice za innowacyjność i wspaniałe operowanie czarnym humorem.
Kogo zabrakło?
Hereditary i Cichego miejsca.
AKTOR PIERWSZOPLANOWY
Christian Bale za rolę w Vice
Bradley Cooper za rolę w Narodzinach gwiazdy
Willem Dafoe za rolę w At Eternity’s Gate
Rami Malek za rolę w Bohemian Rhapsody
Viggo Mortensen za rolę w Green Book
Kto wygra?
Raczej Rami Malek, bo Akademia lubi aktorów grających rzeczywiste postaci. Spore szanse ma też Bale, bo... przybrał na wadze.
Kogo sam bym nagrodził?
Bale’a. Nie za przybranie na wadze, ale za wspaniałe odtworzenie manieryzmów Cheneya.
Kogo zabrakło?
Johna Davida Washingtona za Blackkklansman. Czarne Bractwo i Ethana Hawke’a za Pierwszego reformowanego.
AKTORKA PIERWSZOPLANOWA
Yalitza Aparicio za rolę w Romie
Glenn Close za rolę w Żonie
Olivia Colman za rolę w Faworycie
Lady Gaga za rolę w Narodzinach gwiazdy
Melissa McCarthy za rolę w Can You Ever Forgive Me?
Kto wygra?
Glenn Close zgarnia po kolei wszystko, co możliwe, więc Oscar jest jej wręcz pisany.
Kogo sam bym nagrodził?
Glenn Close, bo jest w Żonie wybitna (jak zresztą wszędzie indziej).
Kogo zabrakło?
Toni Collette za Hereditary i Joanny Kulig za Zimną wojnę.
REŻYSERIA
Spike Lee za reżyserię BlackKklansman. Czarne brwactwo
Paweł Pawlikowski za reżyserię Zimnej wojny
Yorgos Lanthimos za reżyserię Faworyty
Alfonso Cuarón za reżyserię Romy
Adam McKay za reżyserię Vice
Kto wygra?
Cuarón, tu nie ma chyba żadnej wątpliwości.
Kogo sam bym nagrodził?
Tak, Cuaróna, zgadliście.
Kogo zabrakło?
Barry’ego Jenkinsa za Gdyby ulica Beale umiała mówić, Ariego Astera za Hereditary, Luki Guadagnino za Suspiria i Lynne Ramsey za Nigdy cię tu nie było.
FILM
Czarna pantera
BlackKklansman. Czarne bractwo
Bohemian Rhapsody
Faworyta
Green Book
Roma
Narodziny gwiazdy
Vice
Kto wygra?
Green Book wygrywa tym, że to film zadowalający szeroką publiczność, mówią w nim po angielsku i ma nominację za montaż. Roma wygrywa walorami artystycznymi i tym, że ma nominację za reżyserię. Tu się może stać wszystko, ale z pewną dozą nieśmiałości typuję Romę.
Kogo sam bym nagrodził?
Romę, bo to najlepszy film z zeszłego roku, dziękuję.
Kogo zabrakło?
Gdyby ulica Beale umiała mówić, Heraditary, Suspiriów, Żony, Nigdy cię tu nie było.
MANIAK NA KONIEC
A Wy jakie macie typy? Koniecznie dajcie znać w komentarzach tuż przed galą!
Komentarze
Prześlij komentarz
Komentarze, zawierające treści obraźliwe, wulgarne, pornograficzne oraz reklamowe zostaną usunięte. Zostaliście ostrzeżeni.