Dziś późnym wieczorem Oscary, a więc czas najwyższy, by na te kilka godzin przed galą pojawiło się moje zwyczajowe omówienie każdej z nominowanych kategorii. Jak zwykle będę obstawiał wygranych, mówił, na kogo sam bym zagłosował i smucił się losem pominiętych. Gotowi?
MANIAK OMAWIA
AKTORKA W ROLI DRUGOPLANOWEJ
- Maria Bakalova — Kolejny film o Boracie: Tłusta łapówka dla amerykańskiego reżimu, by naród kazachski znów być wielki
- Glenn Close — Elegia dla bidoków
- Olivia Colman — Ojciec
- Amanda Seyfried — Mank
- Youn Yuh-Jung — Minari
Kto wygra?
To chyba jedna z trudniejszych kategorii do przewidzenia, bo raz, że Akademia lubi robić aktorskie niespodzianki, a dwa, że w sezonie nagrodowym praktycznie za każdym razem ktoś inny zgarnia statuetkę w tej kategorii. Jeśli jednak miałbym strzelać, to pewnie obstawiłbym Youn Yuh-Jung, która ma na koncie tę najważniejszą w oscarowych przebiegach nagrodę Gildii Aktorskiej (a ponadto BAFTĘ), co może przechylić szalę na jej korzyść.
Na kogo sam bym zagłosował?
Serduszkiem zawsze jestem po stronie Glenn Close, ale trochę kiepsko, żeby dostała nagrodę za tak słabo oceniany film jak Elegia dla bidoków. Z pozostałych najbardziej kibicuję Yuh-Jung Youn, bo choć w rodzimej Korei jest to aktorka dość utytułowana, to w Hollywood debiutuje i chciałbym, żeby utarła nosa pozostałym paniom, które są oczywiście wspaniałe, ale — poza Bakalovą — jednak opatrzone.
Kogo zabrakło?
Jodie Foster za Mauretańczyka, Ellen Burstyn za Cząstki kobiety i Dominique Fishback za Judas and the Black Messiah.
KOSTIUMY
- Emma — Alexandra Byrne
- Ma Rainey: Matka bluesa — Ann Roth
- Mank — Trish Summerville
- Mulan — Bina Daigeler
- Pinokio — Massimo Cantini Parrini
Kto wygra?
Trochę niespodziewaną nominację w tej kategorii otrzymał Massimo Cantini Parrini za Pinokia, ale wydaje mi się, że (niestety!) na nominacji się zakończy. Liderką w tym wyścigu wydaje się Ann Roth i bardzo możliwe, że to jej znakomita praca w Ma Rainey: Matce bluesa zostanie nagrodzona statuetką.
Na kogo sam bym zagłosował?
Na Pinokia — praca, jaką wykonał w tym filmie Massimo Cantini Parrini jest niesamowita i nadaje klasycznej opowieści Collodiego specyficznej atmosfery.
Kogo zabrakło?
Zdecydowanie Erin Benach za kostiumy do Ptaków nocy, Lindy Hemming za Wonder Woman 1984, Suzie Harman i Roberta Worleya za The Personal History of David Copperfield oraz Michaela Wilkinsona za Pana Jangle i świąteczną podróż.
ORYGINALNA ŚCIEŻKA DŹWIĘKOWA
- Pięciu braci — Terence Blanchard
- Mank — Trent Reznor i Atticus Ross
- Minari — Emile Mosseri
- Nowiny ze świata — James Newton Howard
- Co w duszy gra — Trent Reznor, Atticus Ross i Jon Batiste
Kto wygra?
Najprawdopodobniej Trent Reznor, Atticus Ross i Jon Batiste za Co w duszy gra, bo zgarniają w tym sezonie niemal wszystko, co się tylko da.
Na kogo sam bym zagłosował?
Na Nowiny ze świata — kompozycje Howarda najbardziej przemawiają do mojej muzycznej wrażliwości.
Kogo zabrakło?
Hansa Zimmera za Wonder Woman 1984, Alexandre’a Desplata za Niebo o północy (aż dziw, bo Akademia Desplata uwielbia!) i Daniela Pembertona za Ptaki nocy.
SCENARIUSZ ADAPTOWANY
- Kolejny film o Boracie: Tłusta łapówka dla amerykańskiego reżimu, by naród kazachski znów być wielki — scenariusz: Sacha Baron Cohen, Anthony Hines, Dan Swimer, Peter Baynham, Erica Rivinoja, Dan Mazer, Jena Friedman i Lee Kern; pomysł: Sacha Baron Cohen, Anthony Hines, Dan Swimer i Nina Pedrad
- Ojciec — scenariusz: Christopher Hampton i Florian Zeller
- Nomadland — adaptacja: Chloé Zhao
- Pewnej nocy w Miami — scenariusz: Kemp Powers
- Biały Tygrys — adaptacja: Ramin Bahrani
Kto wygra?
Zdecydowanie Nomadland.
Na kogo sam bym zagłosował?
Na Nomadland (mimo tego kuriozalnego amazonowego wątku).
Kogo zabrakło?
Leigh Mannella za Niewidzialnego człowieka, Charliego Kaufmana za Może pora z tym skończyć, Rubena Santiago-Hudsona za Ma Rainey: Matkę bluesa i Rity Kalnejais za Babyteeth.
SCENARIUSZ ORYGINALNY
- Judas and the Black Messiah — scenariusz: Will Berson i Shaka King, pomysł: Will Berson i Shaka King oraz Kenny Lucas i Keith Lucas
- Minari — scenariusz: Lee Isaac Chung
- Obiecująca. Młoda. Kobieta — scenariusz: Emerald Fennell
- Sound of Metal — scenariusz: Darius Marder i Abraham Marder, pomysł: Darius Marder i Derek Cianfrance
- Proces siódemki z Chicago — scenariusz: Aaron Sorkin
Kto wygra?
Emerald Fennel.
Na kogo sam bym zagłosował?
Na Emerald Fennell.
Kogo zabrakło?
Seana Durkina za Gniazdo, Andy’ego Siary za Palm Springs i Rose Glass za Saint Maud.
KRÓTKOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
- Norka —Madeline Sharafian i Michael Capbarat
- Genius Loci — Adrien Mérigeau i Amaury Ovise
- Jakby coś, kocham was — Will McCormack i Michael Govier
- Opera — Erick Oh
- Já-Fólkið — Gisli Darri Halldórsson i Arnar Gunnarsson
Kto wygra?
Najzacieklejsza walka stoczy się prawdopodobnie między Norką Pixara a Jakby coś, kocham was Netflixa. Ten drugi dotyka jednak bardzo aktualnych tematów, więc to na niego stawiam.
Na kogo sam bym zagłosował?
Widziałem tylko trzy pierwsze z listy. Genius Loci, choć ciekawy konceptualnie, to jednak zupełnie nie moja bajka. Norka jest bardzo przyjemna i poza warstwą czysto rozrywkową proponuje też ciekawy morał, ale Jakby coś, kocham was totalnie rozwaliło mnie emocjonalnie, a ponadto jest doskonałe pod względem technicznym i narracyjnym. Ostatecznie zagłosowałbym chyba na to ostatnie.
KRÓTKOMETRAŻOWY FILM AKTORSKI
- Feeling Through — Doug Roland i Susan Ruzenski
- The Letter Room — Elvira Lind i Sofia Sondervan
- The Present — Farah Nabulsi
- Dwóch nieznajomych — Travon Free i Martin Desmond Roe
- Białe oko — Tomer Shushan i Shira Hochman
Kto wygra?
Bardzo aktualny i ciekawy od strony konceptualnej film Dwóch nieznajomych.
Na kogo sam bym zagłosował?
Na Dwóch nieznajomych.
AKTOR W ROLI DRUGOPLANOWEJ
- Sacha Baron Cohen — Proces siódemki z Chicago
- Daniel Kaluuya — Judas and the Black Messiah
- Leslie Odom Jr. — Pewnej nocy w Miami
- Paul Raci — Sound of Metal
- Lakeith Stanfield — Judas and the Black Messiah
Kto wygra?
Do tej pory wszystko zgarnia Daniel Kaluuya, więc pewnie i tym razem zdobędzie statuetkę.
Na kogo sam bym zagłosował?
Też na Kaluuyę.
Kogo zabrakło?
Alana S. Kima za Minari, Bo Burnhama za Obiecujacą. Młodą. Kobietę, Chadwicka Bosemana za Pięciu braci, Roberto Benigniego za Pinokia i Bena Mendelsohna za Babyteeth.
PEŁNOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
- Kolektyw — Alexander Nanau i Bianca Oana
- Obóz godności — Nicole Newnham, Jim Le Brecht i Sara Bolder
- Agent Kret — Maite Alberdi i Marcela Santibáñez
- Czego nauczyła mnie ośmiornica — Pipa Ehrlich, James Reed i Craig Foster
- Time — Garrett Bradley, Lauren Domino i Kellen Quinn
Kto wygra?
Największym faworytem wydaje się netfliksowe Czego nauczyła mnie ośmiornica, choć po piętach depcze mu aktualne i poruszające Time. Stawiam na to pierwsze.
Na kogo sam bym zagłosował?
Czego nauczyła mnie ośmiornica to tak wspaniale zrealizowany pomysł, że nie mógłbym wybrać niczego innego — mimo silnej konkurencji.
Kogo zabrakło?
Disclosure! Wielka szkoda, że nie wyróżniono tego genialnego, niezwykle poruszającego i ważnego dokumentu nawet nominacją.
KRÓTKOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
- Colette — Anthony Giacchino i Alice Doyard
- A Concerto is a Conversation — Ben Proudfoot and Kris Bowers
- Do Not Split — Anders Hammer i Charlotte Cook
- Hunger Ward — Skye Fitzgerald i Michael Scheuerman
- Piosenka dla Latashy — Sophia Nahli Allison i Janice Duncan
Kto wygra?
Najprawdopodobniej przepiękna Piosenka dla Latashy.
Na kogo sam bym zagłosował?
Trudno mi wybrać. Albo na A Concerto is a Conversation, albo na Piosenkę dla Latashy.
Kogo zabrakło?
Świetnych i poruszających Speedcuberów od Netfliksa.
ZAGRANICZNY FILM PEŁNOMETRAŻOWY
- Na rauszu — Dania
- Shàonián Dě Nǐ — Hongkong
- Kolektyw — Rumunia
- Człowiek, który sprzedał swoją skórę — Tunezja
- Aida — Bośnia i Hercegowina
Kto wygra?
Na rauszu — to zdecydowanie najgłośniejsza i najczęściej nagradzana produkcja spośród nominowanych.
Na kogo sam bym zagłosował?
Na Shàonián Dě Nǐ.
Kogo zabrakło?
Powiem patriotycznie: Śniegu już nigdy nie będzie, bo to naprawdę dobry film i trafna — choć niepozbawiona typowej dla Szumowskiej wyższości — krytyka klasy średniej. Ponadto na pewno zabrakło również La Llorony z Gwatemali oraz My dwie z Francji.
DŹWIĘK
- Misja Greyhound — Warren Shaw, Michael Minkler, Beau Borders i David Wyman
- Mank — Ren Klyce, Jeremy Molod, David Parker, Nathan Nance i Drew Kunin
- Nowiny ze świata — Oliver Tarney, Mike Prestwood Smith, William Miller i John Pritchett
- Co w duszy gra — Ren Klyce, Coya Elliott i David Parker
- Sound of Metal — Nicolas Becker, Jaime Baksht, Michelle Couttolenc, Carlos Cortés i Phillip Bladh
Kto wygra?
Wielka szkoda, że ostatecznie zdecydowano się na połączenie dwóch dźwiękowych kategorii, bo moim zdaniem to trochę tak, jakby połączyć w jedną kategorię montaż i zdjęcia. Tak czy siak, mimo tej fuzji powinny utrzymać się dotychczasowe trendy Akademii, a zwykła ona głosować w dźwiękowych kategoriach na filmy wojenne, wyścigowe i muzyczne. Wyrastają zatem dwaj faworyci: Misja Greyhound oraz Sound of Metal, z których to ten drugi ma największe szanse na statuetkę.
Na kogo sam bym zagłosował?
Na Sound of Metal.
Kogo zabrakło?
Przede wszystkim Niewidzialnego człowieka, a ponadto Ma Rainey: Matki bluesa i Nieba o północy.
SCENOGRAFIA
- Ojciec — scenografia: Peter Francis, dekoracja planu: Cathy Featherstone
- Ma Rainey: Matka bluesa — scenografia: Mark Ricker, dekoracja planu: Karen O’Hara i Diana Stoughton
- Mank — scenografia: Donald Graham Burt, dekoracja planu: Jan Pascale
- Nowiny ze świata — scenografia: David Crank, dekoracja planu: Elizabeth Keenan
- Tenet — scenografia: Nathan Crowley, dekoracja planu: Kathy Lucas
Kto wygra?
Najprawdopodobniej Donald Graham Burt i Jan Pascale za pieczołowite odtworzenie trzeciej dekady XX wieku w Hollywood w Manku.
Na kogo sam bym zagłosował?
Dość twardy orzech do zgryzienia: wahałbym się między Mankiem, Tenetem a Nowinami ze świata. Ostatecznie pewnie postawiłbym — trochę na przekór — na tego ostatniego.
Kogo zabrakło?
Pinokia, Emmy, The Personal History of David Copperfield, Ptaków nocy, Wendy oraz Małgosi i Jasia.
MONTAŻ
- Ojciec — Yorgos Lamprimos
- Nomadland — Chloé Zhao
- Obiecująca. Młoda. Kobieta — Frédéric Thoraval
- Sound of Metal — Mikkel E. G. Nielsen
- Proces siódemki z Chicago — Alan Baumgarten
Kto wygra?
W tej kategorii jest tak naprawdę kilkoro faworytów, a są nimi Proces siódemki z Chicago, Sound of Metal i Nomadland. Ten ostatni to jedyny wśród nominowanych film zmontowany przez jego reżyserkę, a ponieważ Chloé Zhao ma spore szanse na główną nagrodę, może sięgnąć po wygraną także w tej kategorii (jak przed ośmoma laty Alfonso Cuarón). Proces siódemki z Chicago ma z kolei na koncie ważną nagrodę stowarzyszenia montażystów, a Sound of Metal zgarnął nagrody BAFTA i Critics’ Choice Awards — mniej liczące się w oscarowym wyścigu, ale mimo wszystko mogące sugerować pewną przewagę. I choć właśnie na ten ostatni zdaje się wskazywać większość internetowych prognostyków, ja pójdę trochę pod prąd i postawię na Nomadland (więc pewnie Sound of Metal wygra 😄).
Na kogo sam bym zagłosował?
Na Obiecującą. Młodą. Kobietę.
Kogo zabrakło?
Ptaków nocy, Tenetu i Białego tygrysa.
ZDJĘCIA
- Judas and the Black Messiah — Sean Bobbitt
- Mank — Erik Messerschmidt
- Nowiny ze świata — Dariusz Wolski
- Nomadland — Joshua James Richards
- Proces siódemki z Chicago — Phedon Papamichael
Kto wygra?
Raczej Joshua James Richards nagradzany za swoją pracę przy Nomadland już wielokrotnie.
Na kogo sam bym zagłosował?
Na Messerschmidta.
Kogo zabrakło?
Hoyte van Hoytemy za Tenet, Newtona Thomasa Sigela za Pięciu braci, Galo Olivaresa za za Małgosię i Jasia, Mátyása Erdély’ego za Gniazdo, Bena Fordesmana za Saint Maud, Łukasza Żala za Może pora z tym skończyć.
EFEKTY SPECJALNE
- Miłość i potwory — Matt Sloan, Genevieve Camilleri, Matt Everitt i Brian Cox
- Niebo o północy — Matthew Kasmir, Christopher Lawrence, Max Solomon i David Watkins
- Mulan — Sean Faden, Anders Lanflands, Seth Maury i Steve Ingram
- Jedyny i niepowtarzalny Ivan — Nick Davis, Greg Disher, Ben Jones i Santiago Colomo Martinez
- Tenet — Andrew Jackson, David Lee, Andrew Lockley i Scott Fisher
Kto wygra?
Akadamia uwielbia efekty praktyczne, a te od zawsze z powodzeniem stosuje w swoich filmach Christopher Nolan. Wygra Tenet.
Na kogo sam bym zagłosował?
Trzeba przyznać, że nominowani w tym roku do tej nagrody są mało powalający. Największe wrażenie pod wzgledem efektów zrobił na mnie Tenet, więc pewnie to na niego bym zagłosował.
Kogo zabrakło?
Wonder Woman 1984, Niewidzialnego człowieka, Ptaków nocy i Zewu krwi.
CHARAKTERYZACJA
- Emma — Marese Langan, Laura Allen i Claudia Stolze
- Elegia dla bidoków — Eryn Krueger Mekash, Matthew Mungle i Patricia Dahaney
- Ma Rainey: Matka bluesa — Sergio Lipez-Rivera, Mia Neal i Jamika Wilson
- Mank — Gigi Williams, Kimberley Spiteri i Colleen LaBaff
- Pinokio — Mark Coulier, Dalia Colli i Francesco Pegoretti
Kto wygra?
Bez dwóch zdań Ma Rainey: Matka bluesa.
Na kogo sam bym zagłosował?
Jestem pod ogromnym wrażeniem pracy charakteryzatorów w Pinokiu (tytułowa postać to wynik właśnie charakteryzacji — nie efektów cyfrowych), więc zagłosowałbym na Couliera, Colli i Pegorettiego.
Kogo zabrakło?
Ptaków nocy, Pana Jangle i świątecznej podróży oraz Obiecującej. Młodej. Kobiety.
PEŁNOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
- Naprzód — Dan Scanlon i Kori Rae
- Wyprawa na księżyc — Glen Keane, Gennie Rim i Peilin Chou
- Baranek Shaun Film: Farmageddon — Richard Phelan, Will Becher i Paul Kewley
- Co w duszy gra — Pete Docter i Dana Murray
- Sekret wilczej gromady — Tomm Moore, Ross Stewart, Paul Young i Stéphan Roelants
Kto wygra?
Co w duszy gra, podkreślając niemalże coroczną dominację Disneya w tej kategorii. A szkoda.
Na kogo sam bym zagłosował?
Na Sekret wilczej gromady.
Kogo zabrakło?
Lupina III: The First, Róży Bombaju i Scooby’ego-Doo.
ORYGINALNA PIOSENKA
- „Fight For You” — Judas and the Black Messiah (Muzyka: H.E.R. i Dernst Emile II, Słowa: H.E.R. i Tiara Thomas)
- „Hear My Voice” — Proces siódemki z Chicago (Muzyka: Daniel Pemberton, Słowa: Daniel Pemberton i Celeste Waite)
- „Husavik” — Eurovision Song Contest: Historia zespołu Fire Saga (Muzyka i słowa: Savan Kotecha, Fat Max Gsus i Rickard Göransson)
- „Io sì (Seen)” — Życie przed nami (Muzyka: Diane Warren, Słowa: Diane Warren i Laura Pausini)
- „Speak now” — Pewnej nocy w Miami (Muzyka i słowa: Leslie Odom Jr. i Sam Ashworth)
Kto wygra?
Trudno przewidzieć, bo raz, że Akademia lubi w tej kategorii płatać figle (o ile nie nominowano filmu Disneya lub jakiegoś Bonda), a dwa, że w poprzedzających Oscary rozdania zwyciężały różne piosenki. Najbliżej wygranej zdaje się być „Speak Now” i na ten utwór stawiam, ale nie zdziwię się, jeśli wybór padnie na coś zupełnie innego.
Na kogo sam bym zagłosował?
Na „Fight for You”.
Kogo zabrakło?
„Feels Like Home” z Prawie jak gwiazda rocka, „Nobody Knows I’m Here” z Nikt nie wie, że tu jestem i „Tigress & Tweed” z The United States vs. Billie Holiday.
AKTOR W ROLI PIERWSZOPLANOWEJ
- Riz Ahmed — Sound of Metal
- Chadwick Boseman — Ma Rainey: Matka bluesa
- Anthony Hopkins — Ojciec
- Gary Oldman — Mank
- Steven Yeun — Minari
Kto wygra?
Bez dwóch zdań Chadwick Boseman.
Na kogo sam bym zagłosował?
Na Chadwicka. Nie przez wzgląd na jego przedwczesną śmierć, ale na to, że jego rola w Ma Rainey jest rzeczywiście doskonała i bardzo charyzmatyczna (mimo bardzo widocznej teatralności całego filmu).
Kogo zabrakło?
Jorgego Garcii za Nikt nie wie, że tu jestem, Jude’a Lawa za Gniazdo, Delroya Lindo za Pięciu braci i Bena Afflecka za Drogę powrotną.
AKTORKA W ROLI PIERWSZOPLANOWEJ
- Viola Davis — Ma Rainey: Matka bluesa
- Andra Day — The United States vs. Billie Holiday
- Vanessa Kirby — Cząstki kobiety
- Frances McDormand — Nomadland
- Carey Mulligan — Obiecująca. Młoda. Kobieta
Kto wygra?
Bardzo trudna kategoria do obstawienia, bo szansę na wygraną mają tak naprawdę wszystkie nominowane — może poza Vanessą Kirby. Na korzyść Davis i Day przemawia fakt, że z powodzeniem wcieliły się w postaci historyczne, a Akademia takie role lubi, więc może to na którąś z pań padnie ich wybór. Jakiś cichy głosik podpowiada mi jednak, że zwycięży Carey Mulligan za wspaniałą rolę w Obiecującej. Młodej. Kobiecie.
Na kogo sam bym zagłosował?
Na Andrę Day.
Kogo zabrakło?
Carrie Coon za Gniazdo, Han Ye-ri za Minari, Jessie Buckley za Może pora z tym skończyć Elizy Scanlen za Babyteeth i Morfydd Clark za Saint Maud.
REŻYSERIA
- Na rauszu — Thomas Vinterberg
- Mank — David Fincher
- Minari — Lee Isaac Chung
- Nomadland — Chloé Zhao
- Obiecująca. Młoda. Kobieta — Emerald Fennell
Kto wygra?
Chloé Zhao.
Na kogo sam bym zagłosował?
Na Chloé Zhao.
Kogo zabrakło?
Reginy King za Pewnej nocy w Miami, Shaki Kinga za Judas and the Black Messiah i Christophera Nolana za Tenet (głównie za innowacyjne techniki, które stosował podczas kręcenia filmu)
NAJLEPSZY FILM
- Ojciec — produkcja: David Parfitt, Jean-Louis Livi i Philippe Carcassonne
- Judas and the Black Messiah — produkcja: Shaka King, Charles D. King i Ryan Coogler
- Mank — produkcja: Ceán Chaffin, Eric Roth i Douglas Urbanski
- Minari — produkcja: Christina Oh
- Nomadland — produkcja: Frances McDormand, Peter Spears, Mollye Asher, Dan Janvey i Chloé Zhao
- Obiecująca. Młoda. Kobieta — produkcja: Ben Browning, Ashley Fox, Emerald Fennell i Josey McNamara
- Sound of Metal — produkcja: Bert Hamelinck i Sacha Ben Harroche
- Proces siódemki z Chicago — produkcja: Mrc Platt i Stuart Besser
Kto wygra?
Nomadland, który jest faworytem od momentu zwycięstw na festiwalach w Wenecji i Toronto.
Na kogo sam bym zagłosował?
Na Minari, żeby trochę te oscarowe nagrody porozdzielać.
Kogo zabrakło?
Pewnej nocy w Miami, Ma Rainey: Matki bluesa, Cząstek kobiety, Co w duszy gra, Może pora z tym skończyć, Babyteeth.
MANIAK NA KONIEC
To tyle ode mnie przed galą, ale oczywiście jak co roku zapraszam Was na relację, którą rozpoczę o 2.00. Do zobaczenia!
Komentarze
Prześlij komentarz
Komentarze, zawierające treści obraźliwe, wulgarne, pornograficzne oraz reklamowe zostaną usunięte. Zostaliście ostrzeżeni.